Kirándulás 2017.04.28-29. Miskolc - Sárospatak

A MKE Békés Megyei Szervezetének április végi barangolása

Szervezetünk tagjai részére 2017. április 28-29-ére szakmai barangolást szerveztünk, melynek fő úti célja volt Miskolc és Sárospatak.

A Könyvtárosok Világnapja és Szervezetünk megalakulásának 50. évfordulójára is emlékezve szerveztük utunkat. Célunk volt a Borsod megyei kollégákkal való kapcsolatépítés és kedvébresztő-bemelegítő az idei évi Vándorgyűléshez.

16 fős kis csapatunk Április 28-án kora reggel indult - Békéscsabáról észak felé vettük az útirányt.

Első állomásunk Mezőkövesd volt. Kedves kolléganőnk, Csirmazné Cservanyák Ilona várt minket a Matyó Múzeum előtt. Mesélt Mezőkövesd múltjáról, értékeiről. Megnéztük a római katolikus Szent László templomot, melyben Takács István festőművész freskói díszítenek. A színpompás, festett matyó körmenettel és a rejtett matyó motívumokkal kezdődött ismerkedésünk a helyi népi világgal, majd a Matyó Múzeumban vezetett végig Ilike bennünket. A "ragyógók" és viselőik színes világát még közelebb éreztük magunkhoz a Hadas Városrészben, ahol még villámlátogatást tettünk és így lelkiekben is meggazdagodva hagytuk hátra Mezőkövesdet.

Tibolddaróc könyvtára volt a második megállónk. A kedves, kandallós "KSZR könyvtárban" Dósáné, Rózsika vezetett körbe bennünket. Tibolddaróc történetével és a könyvtár tevékenységével is megismerkedhettünk. Egy rövid séta után megérkeztünk a Pesti Pincészetbe, ahol kis vendéglátással, bórkóstolóval egybekötött helytörténettel is gazdagodtunk.

Este volt már, amikor Miskolcra, Diósgyőrbe érkeztünk. A felújított, Nagy Lajos királyunk várának kiállítótermeit érdekes idegenvezetéssel tudtuk megtekinteni.

A várat hátrahagyva rövid sétát tettünk még a városrészben, ezután elfoglaltuk szállásunkat az Egyetemvárosban.

Másnap reggel Golop felé vettük az irányt. Itt a könyvtárat és az Ősi Magyar Címertárat látogattuk meg a Vay-kastélyban, ahol Szabadiné Sinkó Ilona aranyhímzéses tűfestő munkáit mutatta be nekünk Kóra Judit kolléganőnk. A 2000 ősi magyar címert és történelmi zászlót bemutató állandó kiállítás magyar nemzetségek, királyi családok, egyházak, a történelmi Magyarország vármegyéinek és jelenlegi városainak hímzett és festett címereit mutatja be honfoglalástól napjainkig.

Utazásunk egyik fő célja a Sárospatak Református Kollégiumának Nagykönyvtára volt. A múzeum iskolatörténeti és egyház művészeti kiállításának megtekintése után Éger Gábor tárlatvezető kollégánk mutatta be a Református Nagykönyvtár Dísztermét.

A Gyűjtemény nem egy könyvmúzeum, hanem egy élő és minden tekintetben korszerű, jól használható gyűjtemény. Nem kölcsönző könyvtár, de az olvasótermekben bármilyen könyvet ki lehet kérni, legyen az régi vagy új. Nemcsak gyönyörű terme, de a kötetek sokasága miatt is lenyűgöző a Sárospataki Református Kollégium Tudományos Gyűjteménye.

A Gyűjtemény varázsából, az ebédünk elfogyasztása után átsétáltunk a várba, ahol kirándulásunk utolsó programján vettünk részt. I. Rákóczi György ágyúöntő műhelyébe is bekukkantottunk a vár kiállítótermeit itt is színes, színvonalas vezetéssel tudtuk meglátogatni. Szívesen maradtunk volna még Sárospatakon, de a hosszú útra való tekintettel el kellett indultunk a hazavezető út felé.

A kiránduláson részt vevő kollégák körében, rövid kérdéssorral közvélemény kutatást végeztünk, amelynek eredménye azt mutatja, hogy mint szakmailag, mind magánemberként is hasznos volt ez az együtt eltöltött két nap. Az újabb találkozás reményében várjuk a MKE Vándorgyűlését, amelyet idén a miskolci II. Rákóczi Ferenc Megyei és Városi Könyvtár munkatársai szerveznek.