Szakmai nap 2021. szeptember 6.

Szakmai beszámoló

Az egyesület tagjai számára 2021. szeptember 6-án szakmai tanulmányutat szerveztünk, melynek célja Gyomaendrődön a közelmúltban felújított könyvtár megtekintése, az ott folyó minőségbiztosítási munkáról szóló beszámoló meghallgatása.  Az egyesületi nap programja volt még a  Kner Nyomdaipari Múzeum,  az Aranka Babamúzeum és a Szent Antal Népház és Művelődési Ház keretében működő  Szent Antal Sütőház meglátogatása.

A programra reggel 8 órakor induló buszt szerveztünk, mely a Békés Megyei Könyvtártól indult 18 fővel, a könyvtár autója pedig még 4 főt vitt Gyomaendrődre. Az első állomás a Határ Győző Városi Könyvtárban volt. Itt köszöntő beszédet mondott a település polgármestere, Toldi Balázs és Dinyáné Bánfi Ibolya a könyvtár igazgató asszonya. A kedves bevezető szavak után a vezetőasszony tartott előadást a gyomai és endrődi könyvtárak történetéről, melybe beleszőtte a minőségbiztosítási munkájukat, örömeiket és nehézségeiket egyaránt.

A könyvtárépület megtekintése után átsétáltunk a közelben lévő nyomdászati múzeumba, ahol vezetett túrán megismerhettük a Kner család és a nyomda történetét. A közel egy órás ott- tartózkodásunk alatt képet kaphattunk a 20. század eleji nyomdász dinasztia munkásságáról, a 2. világégés során elszenvedett tragédiájukról.  A tárlatvezető bemutatta a korabeli eszközök használatát, a kézi nyomdagéptől egészen az elektromos szedőkészülékig. A múzeumból egy rövid sétával átmentünk következő állomásunkra a Babamúzeumba, ahol  egy több, mint 1000 tételből álló gyűjteményt tekinthettünk meg vitrinekbe és térbe rendezve.

Ebédünket a Körös szálló éttermében fogyasztottuk el, majd ezt követően buszra szálltunk és átmentünk a kettős település másik felére, Endrődre, ahol az előzetes programban szereplő Tájház helyett vendéglátóink egy másik különleges helyszínre invitálták az egyesület tagjait. A Bárka látogatóközpontban a Körösök szabályozását, élővilágát, valamint a halászat történetét bemutató interaktív kiállítást nézhettünk meg, az udvaron egy szabadtéri kiállításon pedig különféle halászati eszközökkel találkoztunk. Vezetőnk az endrődi tájház igazgatója volt.

A kirándulás koronájaként a Szent Antal Sütőház különleges kézműves süteményeivel láttak vendégül bennünket. Rövid tájékoztatást kaptunk az 1903-ban fogadalomból épült Szent Antal kenyerének sütőházáról, mely országosan is egyedülálló kulturális emlék. Az épületben található búbos kemence a térség kenyérsütési hagyományaira épült, helyi receptek alapján sütnek benne.

A tanulmányút végén újra buszra szálltunk és elindultunk vissza Békéscsabára.

A kirándulásról kérdőívet küldtünk szét a tagok között, melyben kifejthették véleményüket a szakmai nap programjáról, az utazásról, étkezésről.